Per a Jorge Calado
D’aquesta quadre de Munch,
d’algú que pateix dalt d’un pont
amb les mans sobre les orelles, l’observador
podria gratar un bocí de pintura
de color taronja. Podria col·locar-lo
sobre un portaobjectes; regular
els raigs rabents que giravolten
sota els aparcaments i els camps
de futbol, estimulats per l’empenta
automàtica d’uns imants; enfocar, perquè
aquesta és la seva funció, les partícules d’assaig
(pedres precioses calibrades)
per arrancar-les i esgarrinxar
la pintura. El que hom cerca
és la força del crit.
Però l’interès de les partícules
és massa fort –elles només alliberen
molècules de pintura, en evident
demostració del Principi
de la Incertesa. El quadre resta penjat,
el cel de Noruega i el port
capten el crit i el reflecteixen
dins del crani de l’observador.
Allí ressona, i s’hi esdevé el canvi.
Traduït de l’anglès per Pere Galceran-Uyà.
tancar finestra |